ארגון רכישה קבוצתי – מה זה אומר?

תוכן עניינים

ארגון רכישה קבוצתי (GPO) הוא אוסף של חברות שמטרתן לייעל את הרכישות המשותפות של חבריו. כמו קבוצת רכישה, המטרה שלה היא לתת להם גישה לתנאי המסחר הטובים ביותר. עם זאת, כללי ההפעלה שלהם שונים.

במאמר זה תמצאו את כל התשובות לשאלות שלכם על ארגוני רכישה קבוצתיים, שלא להתבלבל עם קבוצות רכישה:

  • ההבדלים בין קבוצת רכישה לקבוצת רישום.
  • ההגדרה של ארגון רכש קבוצתי.
  • הסוגים השונים של ארגון רכש קבוצתי.
  • היתרונות והמגבלות של ארגוני רכישה קבוצתיים.

קבוצת רכישה וקבוצת רישום: מה ההבדלים?

בהגדרה, קבוצת רכישה היא חברה האחראית על ריכוז הרכישות של חבריה . הוא פועל כספק שירות. חבריה יכולים להיות קמעונאים, סיטונאים או מפיצים עצמאיים. המטרה היא שכל אחד מהם ייהנה מהחוסן הכלכלי של הקבוצה.

קבוצת רכישה מספקת שירותים כגון:

  • מחקר וניתוח מוצרים.
  • מקורות ספקים.
  • משא ומתן על רכישה.

הוא יכול גם לבצע פעילויות הכוללות הפצה, ארגון ותיעוד.

שימו לב שהשירותים המוצעים שמורים אך ורק לחברים בעלי חוזה לתקופה קצובה. מבנה נחשב לקבוצת רכישה אם הוא אחראי על ביצוע הזמנות לכל חבריו. מבחינה משפטית, היא פועלת כסוכן עמלה ומקבלת תשלום על ידי חבריה.

נקראת גם קבוצת מיקוח, קבוצת רישום אינה מבצעת הזמנות. היא מטפלת בבחירת המוצרים ומעבירה לחבריה את רשימת הספקים . על מנת להירשם, ספקים חייבים להיות מסוגלים להציע מחירים תחרותיים ותנאים משתלמים.

קבוצת רישום פועלת באופן עצמאי. רק חוזה חברות נחתם בין הקבוצה לחבריה. מבנה זה משמש אפוא כמתווך ומתווך בין הספק לקונה. הספקים משלמים אותו על בסיס המחזור שהושג עם החברים. היתרון לחברים הוא שהם לא חותמים על חוזים בתפזורת עם ספקים. זה נותן להם גמישות רבה יותר.

בניגוד לקבוצת רכישה, החברים בארגון רכישה קבוצתי הם בעלי מניות. דבר אחד בטוח: יש לבחור בקפידה את המבנה המשפטי על מנת לעמוד בצורה הטובה ביותר ביעדים העסקיים.

ארגון רכישה קבוצתי: הגדרה

ארגון רכישה קבוצתי (GPO) הוא אוסף של חברות שמטרתו לייעל את הרכישות המשותפות של חבריו. הם מאגדים את הרכישות שלהם  כדי ליהנות מתנאים ושירותים נוחים (מחירים, תנאי תשלום, פתרונות אספקה ​​וכו') באמצעות השפעת הכמות הגדולה (יתרונות של קנה מידה).

מערכת זו מתאימה במיוחד לעסקים קטנים ובינוניים (SME), תעשיות קטנות ובינוניות (SMIs) ו-Very Small Enterprises (VSEs), מעניקה להם מינוף רב יותר עם הספקים שלהם. יחד, הם מחזקים את כוח המיקוח שלהם ומעוררים תחרות.

בדיוק כמו קבוצות רכישה, ארגוני רכישה קבוצתיים יכולים להיות מבני רכישה או רישום. ישנם סוגים שונים של ארגון:

  • קואופרטיב (מספר זכויות ההצבעה שווה בין החברים והממשל דמוקרטי);
  • קפיטליסטי (זכויות החברים תלויות בהון המוחזק ובתקנון).

כללי נוהל או אמנת מחויבות נחתמים בדרך כלל בין חברי ארגון רכש קבוצתי. הוראה זו מתארת ​​את תפקידו וחובותיו של כל צד ואת הנהלים שיש לנקוט בהם.

הסוגים השונים של ארגוני רכישה קבוצתיים

ההרכב והתפעול של ארגוני רכישה קבוצתיים השתנו מאוד במהלך השנים. קודם כל, ארגון רכש קבוצתי יכול לתת מענה לקהלים שונים:

  • ארגוני רכישה של קבוצות שוק אנכיות. אלה מוקדשים למגזר עסקי אחד (מזון חקלאי, רכב וכו');
  • ארגוני רכישה אופקיים של קבוצות שוק. חברות חברות מגיעות ממגזרים שונים, אך הן קונות את אותו סוג של מוצרים או שירותים.
  • "קונים ראשיים". ארגוני רכש קבוצתיים מקיימים מספר מספיק של חוזים עם ספקים שונים ומאפשרים לחברות חברות ממגזרים שונים לקנות באמצעות חוזים אלה.

שנית, המשימות של GPO תלויות באופן שבו הוא פועל. אכן, הוא יכול לקחת על עצמו מספר תפקידים:

  • הקונה/משווק אוסף מידע לגבי דרישות החברות החברות בו ומבצע הזמנה משותפת, בטרם מכירה מחדש של המוצרים אליהם.
  • מנהל המשא ומתן מנהל משא ומתן עם ספקיו על תנאי הרכישה המשתלמים ביותר;
  • לפעמים כל חברה חברה אחראית על קו מוצרים מסוים. לאחר מכן, האציל פועל כסוכן ומזמין בשם עמיתיו.

בהתאם לאופן פעולתו, ארגון רכש קבוצתי מקבל תגמול על מרווחים או עמלות.

היתרונות והמגבלות של ארגון רכישה קבוצתי

באמצעות ארגוני רכישה קבוצתיים, חברות חברות יכולות:

  • תיהנו מתעריפים ותנאים חוזיים טובים יותר הודות להשפעה בתפזורת;
  • ביצוע רציונליזציה של תהליכי הרכש, דבר החוסך זמן ניכר לצוותי הרכש.

להיות חלק מ-GPO גם מאפשר לחברות לשתף כלי רכישה, עצות ושיטות עבודה מומלצות.

הם יכולים לבצע שיטתיות של השילוב של קריטריונים סביבתיים וחברתיים באסטרטגיית הרכש ובמפרטיהם.

לבסוף, הם נשארים מעודכנים לגבי התפתחויות בשוק, מגמות צרכניות ומוצרים חדשים.

לכן, ארגוני רכש קבוצתיים אטרקטיביים במיוחד עבור חברות קטנות שאין להן משאבים או כוח לייעל את הרכש שלהן.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי ל-GPO יש גם מגבלות מסוימות, כגון:

  • קיום משותף של חברות מתחרות בתוך אותו ארגון רכש קבוצתי (במיוחד בשוק אנכי);
  • חוסר המומחיות לגבי קטגוריות מוצרים מסוימות;
  • מידה של נוקשות מבחינת נהלי תפעול וסטנדרטיזציה של מוצרים ו/או שירותים;
  • עיכובים מנהליים והחלטות;
  • וכו.
ארגון רכישה קבוצתי

תוכן עניינים

עוד בנושא...

דילוג לתוכן