כאשר יש לך ילד עם הפרעת קשב וריכוז, ייתכן שתצטרך גישה שונה למשמעת. כמה שינויים פשוטים באסטרטגיות ההורות שלך יכולים לתת לילדך את הכלים הדרושים לו כדי לנהל את התנהגותו בצורה יעילה יותר.
ילדים עם הפרעות קשב וריכוז עלולים להתקשות לשבת בשקט, להשלים משימות, לנהל דחפים ולעקוב אחר הנחיות. אסטרטגיות אלו יכולות להיות לעזר בסיוע לילד עם התנהגויות מאתגרות לפעול לפי הכללים.
מתן תשומת לב חיובית לילד עם הפרעות קשב וריכוז
הורות לילד עם הפרעת קשב וריכוז יכולה להיות מתישה. אספקת האנרגיה הבלתי נגמרת שלהם והרצון לדבר כל הזמן יכולים לעייף אפילו את ההורה הסבלני ביותר. לילד עם ADHD תשומת לב חיובית היא השקעה טובה.
זמן משחק חיובי מפחית התנהגות של חיפוש תשומת לב. זה יהפוך את ההשלכות ליעילות יותר. לא משנה כמה קשה הייתה ההתנהגות שלהם. הקדישו זמן אחד על אחד עם ילדכם בכל יום. רק 15 דקות של תשומת לב חיובית היא אחת הדרכים הפשוטות, אך היעילות ביותר, להפחית בעיות התנהגות.
תן הנחיות יעילות
ילדים עם טווחי קשב קצרים זקוקים לעזרה נוספת בעקבות ההנחיות. לעתים קרובות, הם לא שומעים את ההוראות מלכתחילה. כדי להפוך את ההוראות ליעילות יותר, התחילו בלהשיג את מלוא תשומת הלב של ילדך. כבו את הטלוויזיה, צרו קשר עין והניחו יד על כתפו של ילדכם לפני הגשת הנחיה.
הימנע מפקודות שרשרת כמו "תגרוב גרביים, נקה את החדר שלך ואז הוצא את האשפה." סביר להניח שילד עם הפרעת קשב וריכוז יגרוב את הגרביים שלו, ואז בדרך לחדר שלו, ימצא משהו אחר לעשות במקום לנקות אותו. תנו הוראה אחת בכל פעם. התרחקו ממשימות רחבות כמו "לנקות את החדר". במקום זאת, ספקו רשימת בדיקה או הקצה משימה אחת בכל פעם. כגון סידור המיטה, הכנסת בגדים לארון, סידור ספרים על המדף וכו'.
בקשו מילדכם לחזור על מה ששמע כדי לוודא שהוא מבין היטב.
שבחו את המאמץ של ילדכם
שימו לב שילדכם מתנהג טוב והצביעו על כך. שבחים מניעים ילדים עם ADHD להתנהג יפה, ומשוב תכוף חשוב. הפכו את השבח לספציפי, במקום לומר"עבודה יפה", אמרו "כל הכבוד ששמת את הצלחת בכיור בדיוק כשביקשתי ממך." שבחו את ילדכם על כך שהוא עוקב אחר ההנחיות ומשחק בשקט. עודדו אותו להמשיך כך.
השתמשו בפסק זמן כשצריך
פסק זמן יכול להיות דרך טובה לעזור לילדים עם הפרעות קשב וריכוז להרגיע את גופם ואת מוחותיהם. פסק זמן לא חייב להיות עונש. במקום זאת, הוא יכול להיות מיומנות חיים נהדרת שמועילה במצבים רבים.
למדו את ילדכם ללכת למקום שקט כדי להירגע כאשר הם מגורים יתר על המידה או מתוסכלים. צרו אזור נוח והנחו אותם לשם בשלווה. לא כעונש, אלא כדרך להרגיע את עצמם. בסופו של דבר, ילדכם ילמד ללכת למקום הזה בעצמו לפני שיסתבך בצרות.
התעלמו מהתנהגות שגויה קלה
ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מפגינים לעתים קרובות התנהגות השואפת לקבל תשומת לב. מתן תשומת לב, גם כשהיא שלילית, מעודד את ההתנהגויות הללו להמשיך.
התעלמות מהתנהגות שגויה קלה מלמדת אותם שהתנהגות מגונה לא תביא להם את התוצאות הרצויות. התעלם מיבבות, מתלונות, רעשים חזקים ומניסיונות להפריע לך. בסופו של דבר, הילד שלך יפסיק.
אפשרו השלכות טבעיות
בעת חינוך ילד עם הפרעת קשב וריכוז, בחרו את המאבקים שלכם בחוכמה. אתם לא רוצה שהילד ירגיש כאילו הוא לא יכול לעשות שום דבר נכון. או שהוא כל הזמן מסתבך בצרות. מתן אפשרות להתנהגויות מסוימות להחליק יכול לעזור.
לפעמים, לאפשר השלכות טבעיות יותר הגיוני מאשר לנסות לשכנע ילד לבחור טוב יותר. לדוגמה, אם ילדכם מסרב לקחת הפסקה מהמשחק כדי לאכול ארוחת צהריים, פשוט הניחו את האוכל.
התוצאה הטבעית היא שסביר להניח שהם יהיו רעבים מאוחר יותר. לכן יצטרכו לחכות לארוחת הערב כדי לאכול. מחר, תהיה להם יותר מוטיבציה לאכול ארוחת צהריים כשהיא תוגש.
הקמת מערכת תגמול
מערכות תגמול יכולות להיות דרך מצוינת לעזור לילדים עם ADHD להישאר במסלול. ילדים עם ADHD לעתים קרובות משתעממים ממערכות תגמול מסורתיות הדורשות מהם לחכות יותר מדי זמן כדי לזכות בתגמול. שקול להקים מערכת כלכלת אסימונים שעוזרת לילדך להרוויח אסימונים לאורך כל היום.
קבע כמה התנהגויות כדי להרוויח אסימונים. כגון שהייה ליד השולחן במהלך ארוחה, שימוש במגע עדין עם חיית מחמד, או סידור צעצועים לאחר השימוש בהם. אפשרו להחליף אסימונים בתגמולים גדולים יותר. כמו זמן במחשב או הזדמנות לשחק במשחק אהוב ביחד.
עבודה עם המורה של ילדך
כאשר הורים עובדים יחד עם מורה של ילד, הדבר מגדיל את הסיכוי שהילד יצליח בבית הספר. חלק מהילדים זקוקים לשינויים בבית הספר שלהם, כגון מתן זמן נוסף במבחנים, כדי להצליח.
ייתכן שיהיה צורך גם בשינוי התנהגות. אילוץ ילד עם ADHD להישאר בהפסקה עלול להחמיר את בעיות ההתנהגות. לכן חשוב לעבוד יחד כדי ליצור תוכנית לניהול התנהגות שתתמוך במאמצים של ילדכם לנהל את הסימפטומים שלו. תוכנית ניהול התנהגות משותפת בין הבית לבית הספר יכולה להיות מועילה. לדוגמה, ילד עשוי לקבל נקודות או אסימונים בבית הספר שניתן להחליף עבור פרסים בבית.